Vanliga frågor

Vanliga frågor

Om du har frågor, synpunkter eller behöver hjälp med något är du alltid välkommen att kontakta vår support på kontakt@bibblix.se. På den här sidan har vi besvarat några av de vanligaste frågorna.

 

Vad är Bibblix?

Bibblix är en kostnadsfri app för barn 6-12 år. I Bibblix finns över 2250 böcker att läsa direkt i sin surfplatta eller smartphone. Bibblix erbjuds av folkbibliotek i de svenska kommuner och regioner som anslutit sig till projektet.

 

Var hittar jag Bibblix?

Bibblix finns att ladda ned på App Store och Google Play. Appen kan användas med både Android och iOS.

 

Vad kostar appen?

Bibblix är gratis att ladda ner, och som användare betalar du aldrig för lånen du gör. Den kommun eller region du bor i betalar för din användning.

 

Hur gammal ska man vara för att använda Bibblix?

Du får vara hur gammal (eller ung) du vill! Men den är anpassad för att användas av barn 6-12 år.

 

Hur många böcker finns i Bibblix?

Det kommer hela tiden nya böcker, och ibland inaktiveras äldre titlar. Därför förändras antalet i Bibblix hela tiden. Idag har vi drygt 3000 st titlar i appen – ca 2250 st av dessa kan du läsa direkt i din surfplatta/smartphone.

 

Varför finns inte alla böcker i Bibblix?

Utbudet av e-böcker till barn växer hela tiden. Varje månad går bibliotekarier i Bibblix innehållsredaktion igenom alla nypublicerade titlar hos vår leverantör. Sedan väljer vi ut de böcker som vi tycker passar Bibblix. Vi publicerar 5-10 nya titlar varje vecka. Ibland saknar vi möjlighet att välja in böcker för att förlagen satt ett för högt pris eller vill att deras titlar ska vara exklusiva i andra tjänster.

 

Hjälp, mitt lånekort fungerar inte!

Åh nej! Kontakta ditt lokala bibliotek för att höra vad som kan vara fel. Om de inte hittar felet kan du maila kontakt@bibblix.se.

 

Boken ser konstig ut, varför?

När förlag gör sina böcker digitala förändras ibland bokens layout. Det kan vara det som upplevs lite annorlunda. Men om det verkar vara något allvarligt fel på en bok så får du gärna höra av dig till Bibblix support.

 

Kan jag använda Bibblix i skolan?

Bibblix är en tjänst från biblioteket, och i första hand är appen tänkt att användas för att framkalla läslust på fritiden!

 

Varför saknas ljudböcker?

Det finns inte ljudböcker i Bibblix. Appens grundtanke är att hjälpa barn i låg- och mellanstadieålder att upptäcka och utveckla sin läsning, och i dagsläget har biblioteket inte resurser att konkurrera med privata aktörer när det gäller ljudböcker.

 

Varför saknas böcker på andra språk?

I Bibblix finns bara böcker på svenska. Appens ambition är att hjälpa barn i låg- och mellanstadieålder att upptäcka och utveckla sin läslust, och vi har höga kvalitetsanspråk på både utbud och presentation. Inom aktuella resurser är det bara möjligt att hålla den standard vi vill genom att koncentrera dessa på svensk utgivning.  Kungliga biblioteket arbetar aktivt med digitalt utbud på minoritetsspråk, bland annat med appen Bläddra och sidan Världens bibliotek.

 

Hur kontaktar jag Bibblix?

Du får jättegärna höra av dig med feedback eller frågor! Bibblix nås på kontakt@bibblix.se.

 

Jag vill skicka feedback eller har förslag på förändringar, var kan jag göra det?

Åh, toppen! Vi tar gärna emot feedback och intressanta förslag på kontakt@bibblix.se. Är du författare och vill rekommendera dina böcker, se nästa punkt.

 

Jag är författare och vill att min bok ska finnas i Bibblix, hur gör jag?

Varje månad går barnbibliotekarier i Bibblix innehållsredaktion igenom den nya e-boksutgivningen hos vår nuvarande leverantör, Axiell Media. De titlar som möter appens kvalitetskrav och målgrupp (barn 6-12 år) lyfts sedan in i vår katalog med ungefär 5-10 titlar/veckan. Om din bok finns publicerad via vår leverantör så kommer den att genomgå samma process som alla andras.

 

Varför kan jag inte använda mitt personnummer för att låna böcker?

Vi har höga krav på säkerhet och värnar barnens rättigheter. Att registrera sig med personnummer skulle skapa risker kopplade till användarnas integritet. 

 

Är det möjligt att använda samma profil på olika devices?

Ja, du kan ha samma profilnamn/bild och se dina lån och läsa samma böcker från fler enheter.

 

Finns det något maxtak för hur många profiler man kan ha på en och samma device?

Nope! Profila på! 🙂

 

Hur har ni tagit hänsyn till användare med funktionsvariationer?

Att tillhandahålla en app gjord för touchskärm är ett betydande steg för att öka tillgängligheten jämfört med befintliga kanaler. Ett stort fokus har lagts på att böckernas presentationstexter skrivs på ett målgruppsanpassat och lättförståeligt sätt. Ikoner, illustrationer, färgsättning och layout är framtaget av medarbetare med kompetens att designa tillgängligt och användarvänligt. Därmed ska exempelvis färgblindhet, som förekommer bland ca 5% av befolkningen, inte innebära problem att använda appen. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra appens tillgänglighet. Du kan läsa mer om arbetet i vår tillgänglighetsredogörelse för Bibblix.

 

Vilka driver Bibblix?

Bibblix är skapad av Stockholm stadsbibliotek i samarbete med Malmö stadsbibliotek och Katrineholms kommun, med stöd av Kulturrådet. Idag ägs Bibblix av föreningen Sambruk som förvaltar appen på uppdrag av de anslutna medlemskommunerna.

 

Vad är Föreningen Sambruk?

Sambruk är en ideell förening som arbetar med kommunal samverkan kring digitala tjänster. Din kommun blir medlem i föreningen och kan då få möjlighet att erbjuda Bibblix.

 

Min kommun är inte ansluten, vad kan jag göra?

Kontakta ditt bibliotek, kulturförvaltningen eller politiker i din kommun. De kan i sin tur höra av sig till kontakt@bibblix.se för mer information.